top of page

Jak si společnost O2 vybírá své skryté desátky?

O postavení “velké trojky” mobilních operátorů v České republice, konkrétně tedy T-mobile, Vodafone a O2, se toho napsalo už mnoho. A co si budeme povídat, často nešlo o šíření dobrého jména těchto společností. Není se ani čemu divit. Jen namátkou – stížnosti ohledně vyúčtovávání cen za telekomunikační služby, termíny změn smluvních podmínek, dřívější nemožnost ukončit smlouvu předčasně, aniž by na to klient nedoplatil (a následně taky i draze zaplatil).



Jestliže dnes najdete téměř ve všech odborných publikacích zabývajících se podnikáním železné pravidlo “náš zákazník – náš pán”, tyto tři společnosti jsou živým důkazem, že byznys lze dělat i jinak. Zákazník byl a není, nevadí, bude zase další. Moc možností nemá, maximálně se může točit v bludném kruhu minimálního počtu mobilních operátorů. Důvodů je spousta. Předně má velká trojka jistě schopné a vlivné lidi na patřičných místech a navíc “ruka trhu” se v tomto oboru ukázala rukou hodně nezdravou, či pochroumanou? Teorie o volném trhu zde dostala už mnohokrát na frak. Nic na tom nemění fakt, že rádiové frekvence nejsou nevyčerpatelné, takže nelze z velké trojky v budoucnu udělat např. desetičlennou soutěžící skupinu mobilních operátorů.


Ale proč tohle dnes píšu? Předně, byl jsem klientem T-mobile cca 10 let a po jisté nedobré zkušenosti jsem byl i částečně nucený operátora změnit. Zaujala mě na internetu možnost objednat si dvě předplacené sim karty. Nebo lépe řečeno dvě sim karty s vybranými mobilními službami. Pokud nejste např. v pozici podnikatele, který denně vyřizuje desítky telefonátů a potřebuje být 24 hodin on-line apod., tak není důvod vázat se nějakou smlouvou na dva roky a nějakým super neomezeným tarifem. Já osobně využívám od O2 na předplacené sim kartě balíček FREE CZ, který mě stojí 199,- Kč na týden (od chvíle dobití minimální částky 200,- Kč) a mám na týden neomezené služby na volání a psaní SMS. Internetová data jsou omezena, tuším 200 MB nebo 500 MB, což úplně stačí na případné zjištění si dopravních spojů, či komunikaci přes aplikace typu Messenger. Takže v tomto bodě plná spokojenost, jelikož si většinou také rozvrhnu, nebo vím dopředu, kdy budu muset v kterých dnech více vyřizovat a komunikovat formou mobilního volání. Obvykle za měsíc neutratím vice než 500,- Kč a nemusím řešit žádnou dvouletou smlouvu, faktury a hlídání si termínu splatnosti apod. A hlavní výhoda, telefon se stal pro mě skutečně nástrojem k vyřízení nutných věcí, nepoužívám ho jako hrací element, na kterém se člověk stává závislým.


Nyní k jádru věci - včera odpoledne jsem se stavil do obchodu a podotýkám, že jak při práci, tak doma mám k dispozici neustálé wi-fi připojení, takže ve svém mobilu, pokud nemám aktivní týdenní tariff FREE CZ, absolutně nepoužívám tlačítko “mobilní data”, které zaktivovává služby datových paketů a v tomto případě se strhává částka 29,- Kč za 24 hodin možného připojení k síti. K mému překvapení, když jsem v obchodě vytáhl telefon z kapsy, abych se podíval, co jsem chtěl dokoupit, tak ještě než jsem tažením odemkl obrazovku, šlo vidět, že mám příchozí zprávu. Hned jsem si ji samozřejmě přečetl. K mému nemilému překvapení mi psal můj mobilní operátor, že za použití internetového připojení mi strhává částku 29,- Kč. Chvíli jsem zůstal stát a říkal jsem si, jestli nezačínám bláznit, protože si absolutně nevybavuji, že bych ono tlačítko “mobilní data” z panelu horní nabídky aktivoval. V zápětí jsem se ujistil, že je snad blbost, aby se telefon, který mám v kapse kalhot, sám odemknul, najel si na paletu hlavní nabídky a zaktivoval si ona mobilní data. A hned na to se dostal na původní obrazovku, sám se nenápadně zamknul, aby tak překvapil svého majitele a dal mu jasně najevo, že nad svým přístrojem ztratil kontrolu. Výhodou bylo, že jsem ve své naštvanosti šel ihned k pokladně zaplatit pár koupených věcí a neztrácel jsem čas v supermarketu, protože prostředí těchto “nákupních chrámů” dvakrát nemusím, ale bohužel, stále ještě využívám. Spěchal jsem k počítači, abych se ihned informoval na tenhle nestandardní postup (popravdě, v duchu jsem použil slovo “bordel”).


Na webových stránkách mobilního operátora jsem napsal na chat “svůj problém”. Tzn. že mi společnost O2 občas zaúčtuje poplatek za používání datových paketů, aniž bych já cokoliv na telefonu udělal. Operátorka se ozvala ihned, což jsem kvitoval. Poprosila mě o sdělení telefonního čísla a po chvilce odmlky napsala, že pokud nevyužívám tarif internet v mobilu a telefon “se připojí”, účtuje se ona částka 29,- Kč za 24 hodin. A že k připojení došlo z důvodu, že nemám zamezený přístup na internet a telefon se může “i sám připojit pro stažení aktualizací apod.”. Následně vložila odkaz s čísly na zablokování této služby, kterou jsem si mimochodem nikdy neobjednal a nejsem si ani vědom, že bych o ní někde na webových stránkách společnosti četl v souvislosti s mým tarifem na předplacené kartě. Operátorce jsem sdělil, že jsem ono zablokování provedl již dříve, že je mi to povědomé. Údajně jsem to zablokované neměl, načež jsem si pak vzpomněl, že tento problém jsem řešil na svém předchozím telefonu s onou první sim kartou od O2. Komunikace posléze byla již krátká. Pracovnici tohoto mobilního operátora jsem sdělil, že by to mělo být naopak. Pokud zákazník chce nějakou službu navíc, tak si ji má aktivovat. Ne aby deaktivoval služby, o které nikdy neměl zájem a že by nebylo od věci, kdyby společnost O2 tuto svou službu zákazníkům propagovala na hlavní straně svého webu…Poděkovala za připomínku a chat byl ukončen.


Když jsem si uvědomil, že tento poplatek mi za poslední rok a čtvrt, kdy mám svůj nynější telefon s onou druhou sim kartou (předchozí telefon jsem si nechal hloupě ukrást) zaúčtovali několikrát, spočítal jsem si rychle v hlavě, jak je tento byznys výnosný. Kliente, nemáš u nás smlouvu a dobíjíš malé částky, tak ti čas od času strhneme nějaký ten desátek. Dodám k tomu další poznatek, že většinou se tak stalo v případě, kdy mi docházel kredit, např. nyní jsem měl kolem 15, Kč a tímto stržením nesmyslného poplatku za ještě absurdnější službu jsem se dostal do mínusu a musím si co nejdříve dobít telefon, abych bych mobilní. Mohu takovéto jednání označit oním lidovým “vychcanost”, anebo v tomto případě už jde o nekalou praktiku?


Jednoduché počty – dejme tomu, že takovýchto klientů, jako jsem já, je u společnosti O2 (pouze) 10.000. A k tomuto stržení poplatku dojde cca jednou za 3 měsíce (opět, může to být klidně častěji, ale dávám delší časové období). Tzn. za kvartál je to částka cca 300.000,-, za rok 1.200.000,- Kč. Pokud by takových klientů bylo 100.000 tak se dostaneme na sumu 12.000.000,- Kč za rok. To už jde, ne? Jistě, spousta lidí, stejně jako já po včerejšku, službu zablokuje, nicméně co má tohle společného s nějakou etikou podnikání mi není jasné. I když na něco jsem si vzpomněl. Někteří bohatí lidé uvádějí, že při podnikání se člověk nesmí dívat doleva ani doprava a jít si za svým. Zde je to naplněno v plné míře. Nebo se mýlím, vážená společnosti O2?

Nejnovější
Nedávné články
Archív
Tagy
bottom of page